Kaloriberäkning hur fel kan det bli?

Har lite då och då funderat på dessa kaloriberäkningar som görs av pulsklockorna och cykeldatorer. Jag tränar för egen del med en effektmätare och där är det inte så mycket att tveka på så länge mätaren är någorlunda kalibrerad. Visst slår även denna något, men här får man i vart fall ett slags nedre gräns på vad som förbrukats. Det är dels förluster som inte kommer med, ca. 8% på vägen från pedalen till bakhjulet och navet där (det är ett Powertap nav) kraften mäts. Det är ju även andra rörelser som kräver energi frånsett just trampandet, värmeföluster, m.m.

Jag har här 3 olika mätare som jag redovisar enrgiförbrukningen på samma runda. Polar S725X är alltid med då den loggar pulsen, vilket alltid görs på Polar.

  • En Polar S725X som enbart får sina värden från pulsen, den har visserligen höjdmätare och temp., dessa är dock inte medräknade då kaloriförbrukningen beräknas.
  • En Garmin FR 110 som loggar enbart distans, alltså inte någon hjälp av pulsen.
  • Slutligen en Garmin Edge 500 som loggar effekten via ett Powertap nav.

För i stort sett samma runda (slår på någon km så får man följande:

Polar S725X <-> 2965, resp 3173 kcal
Garmin FR 110 <-> 5529 kcal
Garmin Edge 500 <-> 2650 kcal

Nu skall det tilläggas att Garmin FR 110 alltså inte hade någon puls att basera detta på, MEN likväl har man alltså räknat fram en energiåtgång, men vad baseras den på kan man fråga sig? Den är ju nästan det dubbla för samma runda som de övriga två. Polar måste jag medge är ganska bra i sin beräkning, Edge 500 visar vad Powertap navet rent fysiskt mätt upp och är alltså vad man fick i bakhjulet och lägger man där till de 8% som är brukligt så hamnar man på 2862 och sedan kanske lägga på lite till så är man i närheten av Polar S725X värden (3173), intressant!

De värde nsom Garmin FR 110 räknat fram är fantasisiffror, rundan mätte ca. 95 km och som referens kan jag ta halvvättern som jag cyklade för ett par år sedan och den är 15 mil och där drog jag rätt mycket, förbrukning 3490 kcal, eller ett Eslövs Grand Fondo 3310 kcal.  För att komma upp i dessa > 5000kcal så krävs det ett riktigt ansträngande pass mao.

Detta var ju högst ovetenskapligt och ganska oprecist, men jag skall följa upp detta och jämföra lite noggrannare framöver. Återkommer med lite mer data då.

Dubbdäck, räddare i nöden!

Jag har aldrig kört med dubbdäck på cykel tidigare! Bor man i skåne så är vintrarna i allmänhet snöfattiga och är det halka så får man väl göra något annat. Nu har vintern börjat visa sig från den sida man är van vid i skåne, töväder, regn och rusk. Nej rusk har det inte varit, bara lite regn. Ja gsatte i vilket fall på dubbdäck, Schwalbe Marathon Winter på min jobbpendlar cykel. Vilket lycka! Rullade fram som en kung! Var ute i lördags på en runda som varade i ca. 2 timmar. Hur skönt som helst, nu när sdkidåkning in känns helt optimalt och löpträning, nja det kan man skjuta på framtiden. Då var detta perfekt. Har ni inte provat att cykla med dubbdäck, gör det och känn dig relativt säker. Naturligtvis skall man inte vara för vårdslös och tro att det går att ta vilka svängar som helst med stenhård is mitt i kurvan, men bettet i dubbarna var förvånansvärt bra. Håll även ett lite lägre däcktryck än vad man är van vid och det blir toppen!

Val av trainer, vägledning bland alla modeller

Trainer är för vissa ett skällsord, det är mentalt så tråkigt hör man. Träna skall vara kul. Helt rätt, i det långa loppet skall det och måste det vara kul. Men säg den person som tycker att det är kul att ge sig ut i 1-2 graders värme, hård vind och regn! Jag för min del vet vad jag väljer av dessa två alternativ om det går att köra på trainer. Träna är dessutom inte alltid kul, så är det bara. Med uppsatta mål som kanske är tävla eller kanske köra lite motionslopp så tar man sig förbi dessa lite tröga perioder, man får se längre fram. Att då kanske kunna med lite enkla medel se resultat under träningens gång eller med medel som underlättar träningen så når man enklare sina mål.

I denna text så kommer vi att fokusera på lite tips och råd över enklare trainer, cykeltrainer. Vi har vid flera andra tillfällen skrivit om detta med trainer, så använd sökfunktionen på bloggen så finner du det.

På länken finner du ytterligare ett inlägg som tar upp fler tips på trainer.

Varför är då trainer ett bra hjälpmedel?

  1. Det är effektivt verktyg att använda i sin träning,
  2. Kan enkelt styra sin intensitet på träningen
  3. Kontrollerar enkelt sin längd på träningen
  4. Väderoberoende
  5. Kan med vissa tillbehör ge värdefull information om ens träningsstatus
  6. m.m.

Framför allt under vintern är trainern oumbärlig.  Idag är det många som köper sig en Monark ergometercykel,  det är naturligtvis inte något fel med det. Men det är ofta en avsevärd investering att köpa en sådan, jag har dessutom lite svårt att se var fördelarna skulle var i jämförelse med en trainer och den egna cykeln. Till att börja med så sitter man inte lika bra på en ergometercykel, den kräver ofta någon form av modifiering för att dels sitta bekvämt och dels för att kunna få ut nyttig information. Det är naturligtvis görbart, så har man tid, ork att meka till det och pengar så går det att få till bra, helt klart. Men i mina ögon lite onödigt och dyrt!

Spinningcykel är någonting liknande som en monark ergometercykel, man sitter inte lika bra utan en hel del justeringar. Spinningcykeln saknar dessutom alla tänkbara mätningar man kan önska, inte ens sträcka och ännu mindre kadens kan man få ut.

Jag tycker personligen att en trainer skall vara enkel och kunna ge tillräckligt högt motstånd. Den skall dessutom vara behaglig att cykla på, det innefattar att den bör vara någorlunda tyst. Låter det för mycket störs dels andra och dels så har man för egen del problem att höra på exempelvis musik då man tränar. Många bor i lägenheter och där vill man inte störa grannarna i onödan.

Ett enkelt tips att få ner ljudet är att ställa ekipaget på ett liggunderlag, en dedikerad matta eller liknande som tar upp ljudet från trainer och cykel.

En annan NÖDVÄNDIG sak är en rejäl fläkt som kyler ner en när man cyklar, inomhus saknas den kylande fartvinden. Att inte ha en fläkt är dumt då det dels blir varmt och pulsen går upp enbart för att kyla ner kroppen, detta har som bieffekt att träningseffekten blir sämre, pulsen går upp onödigt mycket utan att musklerna jobbar hårdare. Till detta en handduk och vattenflaskor.

Har man en lokal som inte är så varm är det perfekt,  så som ett kyligt förråd, eller liknande. Ställ trainer och cykel där och det är sedan bara att tuta och köra.

Sist men inte minst så skall den naturligtvis fungera tillförlitlig och i det innefattas naturligtvis att den skall vara pålitlig, enkla mekanismer att spänna fast cykeln m.m.

Kurt Kinetic
Vi säljer Kurt Kinetics trainer som är otroligt robusta och pålitliga, rena pansarvagnarna. Tendens till lite “osnygga”, men som tur är så behöver inte en trainer vara snygg! Vi tycker nog att dessa är de bästa trainer man kan köpa, de uppfyller alla krav som vi räknat upp ovan.

Har du en pulsmätare som kan sampla data, så som puls och hastighet så har du i princip alla mått som kan vara bra att hålla koll på för att kunna göra uppföljningar av sin träning.

Kurt kinetic är mycket enkel i sin bromsfunktion, motståndet ökar nämligen med hastigheten, se på motståndskurvan och ekvationen för att få fram effekten på denna länk. Du behöver alltså inte någon avancerad utrustning för att få tillgång till en massa data. En video på Youtube finns här En av de bättre bitarna med dessa trainer är deras mycket bra bromsfunktion som visas i denna video,
PowerCurveGraph
i grafen här intill kan man se kurvan för motstånd som Kurt Kinetics trainer ger. Det som dels är påtagligt är det höga motstånd man kan få 2000+ watt (tom. mer) till detta det realistiska motstånd som är väldigt likt vanlig cykling utomhus. Så vi rekomenderar starkt Kurt Kinetics traniner modeller.

Tacx
Tacx har ju en mängd modeller som skall passa en breda skara, allt från de riktigt enkla till de mer avancerade som har möjlighet till att ansluta dator och cykla med “virtuellt motstånd” på en dataskärm.
Vi brukar trots alla avancerade trainer rekommendera några enklare modeller, Tacx Satori som är en bra och pålitlig modell, helt mekanisk och kan ge relativt högt motstånd. Den fälls ganska enkelt ihop och stödet för framhjulet utgör då bärhandtag.
En annan modell av Tacx trainer som är ganska populär är Tacx Flow, den är visserligen kopplad till el för att kunna bromsa, men ändå är det inte ett överflöd av funktioner och sladdar. där kan man få fram lite siffror på utvecklad kraft, hastighet, puls m.m.

Övriga modeller av Tacx har mer eller mindre finesser, generellt så kan man ju säga att ju mer finesser desto dyrare. Tacx Bushido är ju kanske ett alternativ då den alstrar sin egen ström! Den driver displayer och annat med hjälp av svänghjul och att det drivs av bakhjulet då man cyklar. Det är dock en ganska dyr trainer skall man ha i åtanke och denna data kan erhållas på lite billigare sätt med andra trainer.

Ett enkelt sätt att få lite information om är att koppla sin cykeldator till bakhjulet för att får hastighet och sträcka. Kanske inte säger så mycket egentligen, men är det något som man inspireras av så är det i allra högsta grad en bra morot!

Vi svarar gärna på frågor angående trainer och andra tillbehör, hör bara av er med era frågor.