Varför den som tränar seriöst bör ha en effektmätare?!

Jag förespråkar verkligen inte kategoriskt att använda en effektmätare i sin träning. Visst använder jag det ibland för egen del, men absolut inte alltid. Men jag läste nyligen senaste inlägget av Joe Friel och där tar han upp argument för att använda effektmätare. Senaste inlägget kan läsas här. Det är onekligen ett bra hjälpmedel! Det har aldrig tidigare heller funnits fler möjligheter till val av effektmätare. Var även igår och lyssnade på Mattias Reck och även han påtalade styrkan och fördelarna med att använda en effektmätare i sin träning och tävling.

Så här skriver Joe Friel, (saxat från hans sida):

No More Guessing

Should you buy a power meter or fast wheels? Given the choice I’d recommend a power meter every time. When it comes to speed the engine is always the most important part. A power meter will help you develop a bigger one. With sleek wheels you still have a small engine.

Kom snart igen hit och läs, om några dagar så kommer vi att lägga ut hur du får ut effektfiler från din träning på en Kurt Kinetic.

Söndagsträning med mersmak

Efter jul och nyårshelgerna så har nu träningen på söndagarna kommit igång igen: Tonny och jag paratade vitt och brett innan julledoigheten hur mycket vi skulle cykla ute. Tjena!
Vädert har inte varit så värst inbjudande, regn, blåst och ännu mera blåst och lite regn till, ja så har det varit mestadels. Har ju blivit att man suttit på trainer och malt.

Vi fick ju dock ett Spinningpass som jag skrev om tidigare.

Idag så annonserade vi lite för att påminna alla om att vi kör så länge vädret är OK.

Klart och i princip vindstilla! Kan inte bli bättre, dessutom runt 4 grader kallt, hur bra som helst alltså¨.

Hoppades att vi skulle bli fler än de 3 som ja gredan visste skulle komma, visst vi blev 8 personer som rullade ut från S. Sandby vid 9. Den planerade rutten var via Dalby, mot Genarp, och tillbaka mot Veberöd där vi fortsatte ut till Blentarp och antingen vika av mot Everlöv, eller den lite längre svängen via Sövde och sedan fika i Sjöbo.

Vi kom inte så långt innan Daneil O. fick avvika, han kände sig inte helt OK! Vi var nu 7 personer kva som höll ut resten av turen.
Väl i sjöbo Firade vi lite med att äta upp marsinpantomtarna på fiket, julen var ju trots allt slut!

Sju små tomtar får symbolisera deltagarna

Det här kaffet i Sjöbo är inte så tokigt Anderssons konditori i Sjöbo.


Härifrån var det sedan bara att rulla ut och åka hemmåt via Övedskloster, Harlösa, Vomb och Veberöd, Torna Hällestad och S. Sandby.

Blev en trevlig tur i behgligt tempo. Här är en länk till rundan.

Vi ses nästa söndag!

Ciao

Försenade leveranser

vi är hemskt ledsna att vissa kunder drabbats av förseningar. Vissa ordrar som inkom under julhelgen hanterades inte i mellandagarna då vi var lediga. Vi har även haft vissa problem med leveranser av Kurt Kinetic trainer som drog ut förfärligt på tiden. Det är nu dock ifatt och vi har som vanligt ett flertal på lager.

Vi ber alltså alla kunder som fått vänta om ursäkt för lite långa leveranstider.

Hälsningar
/Peter

Användartips för Kurt Kinetic trainer

Tänkte ge ett eller ett par tips för smidigare användning av Kurt Kinetics trainer.

Vi anser att dessa trainer är mycket bra och fungerar väldigt tillförlitligt. Men säg den sak som inte har skönhetsfläckar, det finns sake rsom skulle kunna bli bättre. I brist på bättre konstruktioner så skall vi ge tips på några saker som ma nkan göra själv.

Det som vi konstaterat är lite knepigt och kunde bli bättre är mekanismen för att spänna motståndsrullen mot hjulet.
Den är idag en plastratt som man vrider för att få ett bra mothåll mellan däck och rulle.
För att alltid få samma motstånd så har vi funnit det bäst och enklast att vid först tillfället pumpa däcket lite gran, inte så högt tryck. Spänn sedan fast cykeln i trainern.
Då cykeln sitter i trainer så spänner man mothållet med den stora svarta plastratten (se bilden nedan) inte för hårt, man får kanske gissa och prova så det ser och känns bra ut. Pumppa sedan däcket fullt, exempelvis 6 bar. Prova sedan att cykla och då skall det inte slira.
Ett gnisslande ljud är mer påtagligt i början, det avklingar lite då däcket blir lite varmare och ger mer friktion och slirar mindre.


Blev detta bra och du upplever att det inte slirar, även om du trycker till ordentligt så är det bra inställt.

Vi brukar då mellan passen pysa luften och inte röra justerskruven, den är nu bra inställd. vill du plocka isär trainer och cykel så är det bara att göra det.

Nästa gång spänner du nu bara fast cykeln och pumpar sedan upp däcket till samma trycke igen. Du har då samma anläggning och förhållandena blir då så lika som möjligt mellan passen. Det ger då bättre möjlighet att jämföra mellan passen.

Spinning i 3h, Puh!

Har idag i gott och trevligt sällskap avverkat mitt första spinning pass. Det var dessutom hela 3h.

Den trevliga gruppen som brukar cykla på helgerna hade idag möjlighet att köra ett längre pass spinning i skrylle. Det är ett det stora friluftsområdet utanför Lund, för de som inte känner till det.

Passet hölls av Annelie Lönnblad som är instruktör på spinningpassen på skryllegården.
Jag hade föraning om att de skulle bli varmt så mycket vatten och en handduk var ju ett måste. Hon hade delat dessa 3 timmar i 3 delar med olika typer av pass, jag har nu inte helt bra koll på vad för skillnad det blev i slutänden, jag var duktigt trött efter 2 timmar och trampade för egen del mer eller mindre i egen takt den sista timmen för att få ihop dessa 3 timmar.

Spinning i skrylle 3h

Spinning i skrylle 20111230 3h

De flesta andra verkade ha bra koll på hur det funkade, disponera krafterna för 3 timmar med en massa intervaller!

Värmen gör nu visserligen sitt till att pulsen åker upp rätt högt, så det grafen visar med förbrukad energi skall man nog ta med en nypa salt, värmeavledning är garanterat bidragande till det väldigt öga värdet på 1300 kcal/h, detta då hjärtat får pumpa runt mer blod för att kyla kroppen.

Det här blev avslutning på det gångna året och dess träning. Ser nu fram emot ett nytt år och nta utmaningar.

360 timmar blev de totalt, vilket är mer än föregående år.
795 mil på cykel och trainer, vilket är ganska mycket mer än fjolåret.

Vi ses ute på vägarna