Tips och råd på trainer

Så fort denna sommar har gått, tycker jag!

Känns lite som om den precis började, trots att det känns så så har vi hunnit med mycket, om man bortser från mitt egna tränande. Så här lite som jag tränat i år har jag nog inte träna på säkert 15 år. Flera kul mål och inget av dessa kunde nu genomföras, pga. sjukdom och skador. Inget att bli bedrövad över, en ny höst och vinter är i antågande och att träna på trainer tycker jag är både, kul, effektivt och en utmaning. Sommaren har varit fantastisk med möjligheter att bedriva utomhus aktiviteter i stort sett helt problemfritt! Så kommer det inte att förbli, det vet vi. Höst och vinter brukar inte alltid vara så inbjudande att träna utomhus. Ett bra alternativ är då att cykla inomhus!

 

I denna korta post så kommer vi att ta upp 3 olika scenarion och alternativ för trainer.

  1. Trainer för den som vet precis vad man vill få ut av sin träning, behöver inte någon större motivering för att träna på trainern, dvs. inomhus på egen hand. Vill ha en mycket bra trainer för att kunna träna så effektivt och få ut max av sin träning.
  2. En bra trainer för den som kanske har svårare att motivera sig att sitta på trainern för att träna. Alternativt gillar att cykla mot/med andra även på trainern. En trainer som ger möjlighet att koppla upp sig mot andra för att tävla/träna.
  3. En robust och pålitlig trainer som dels inte kostar så mycket men är enkel och pålitlig. Kanske för den som är lite osäker på om detta med trainer är något som fungerar.

Vi är ju alla olika och drivs av olika målsättningar. Därav lite uppdelningen i de 3 olika kategorierna ovan. Det är ju inte helt kristallklart att man kan dela in personer i dessa 3 grupperingar, men för att kunna ge lite olika argument för att kunna välja trainer har vi valt dessa.

1.
Den trainer vi rekommenderar här är framför allt Kurt Kinetics olika modeller

Varför just denna undrar säkert många nu. För att slippa repetera allt så länkar vi till tidigare skriva blogginlägg. Se här på länkar till inlägg om kurt kinetic. Lite kort så är Kurt kinetics trainer, otroligt effektiva redskap att träna på. Grupp 1 och 2 dessutom även lite ihop i och med att Trainer Road släpptes på marknaden. Ett uppskattat och populärt program för att planera och lägga upp sin träning. De använde Kurt Kinetic vid utvecklandet av mjukvaran, detta av flera skäl, dels då det är en otroligt pålitlig trainer, men dessutom för just deras egenskaper som är väldigt realistiska, dvs. liknar vanlig cykling mycket. De är dessutom kalibrerade att visa effekten och reglerar motståndet på ett mycket naturtroget sätt.
Kurt Kinetic Power curve. Vidare kan dessa ge ett otroligt högt motstånd, de är tysta och mycket stabila. I sitt grundutförande så är det endast en trainer, helt utan reglage och spakar. Ett enklet sätt att få lite data är att sätta en vanlig cykeldator på bakhjulet, då erhålls hastighet (som är strikt kopplad till motståndet, se kurva ovan) och distans. Se mer om detta i tidigare blogginlägg.
Kurt Kinetic Road Machine

2.
Här faller trainer som inkluderar virtual reality baserade pass. Du kan själv skapa dina träningspass, eller köra något av de fördefinerade, ensam eller mot andra cyklister på nätet. Här finns flera varianter och fabrikat av trainer. Vi väljer dock att föra fram Bkool, som är ett spanskt märke och som vi nu sålt sedan början på förra året och som visat sig fungera bra. Dels då dessa trainer visat sig fungera bra och dels då priset är tilltalande i jämförelse med övriga tillverkares. Vi säljer dock även andra tillverkares trainer från Tacx och Elite. En nackdel som jag ser det med dessa trainer är att du dels måste ha strömförsörjning, dels måste man han en dator uppkopplad. Kan uppfattas av vissa som lite krångligt. Det är annars en bra trainer och det är kul att köra banorna som finns att ladda ner på Bkools hemsida. Jag tyckte själv att det var rätt kul att köra dessa pass.
Bkool trainer

3.
Här brukar vi rekommendera en trainer som är pålitlig, billig och relativt enkel. Vi har ett flertal enklare, trainer att välja på. En modell som är pålitlig och robust och som sålt bra är Tacx Satori, kan ge hyfsat motstånd och är enkel.

Som ett sista alternativ för de som vet med sig att trainer inte passar, det kanske blir för tråkigt, eller något annat. Då finns det “Rullar”, krävs att man har fokus på att hålla balansen samtidigt som man cyklar inomhus på sin cykel!

För att återgå till det som det skulle handla om och runda av så kan sägas att i allmänhet så är de magnetbromsade och motorbromsade lite ljudligare än de vätskebromsade, gäller oavsett modell. Nu skall man dock vara beredd på att en trainer låter. Oavsett modell så för dom lite oväsen.

För att råda bot på ljudnivån och kanske få ut lite mer av sin träning, så finns det lite knep att ta till.

  • Trainerdäck är ett första steg, dels så slits dessa däck mycket mindre än vanliga däck för cykling utomhus. Dels så är de lite tystare.
  • Trainermatta som är en matta som dels tar upp svettdropparna och dels dämpar vibrationer mot golvet.
  • Framhjulsstöd, är egentligen inte helt nödvändigt. Det viktiga är att få upp framhjulet till en höjd där cykeln är horisontell. Ett sådant här stöd stagar doc kupp cykeln då framhjulet och styret inte kan röra sig under träningen.
  • En fläkt är värd varenda krona, det blir väldigt varmt utan fartvinden, alla som provat på spinning vet hur svettigt det kan bli. Faktum är att pulsen går upp bara av värmeutstrålningen, kroppen kyls ned genom att pumpa runt blod, vilket gör att pulsen går upp då man blir varm.
  • Handduk och vattenflaska är kanske självklara saker att ha till hands.
  • Lite överkurs är att köpa sig ett svettskydd, det skyddar cykeln från det salta svettet som om det får vara kvar på cykeln kan orsaka viss oxidation och i slutänden rost, t.ex. på vajrar och dyligt. Att torka av cykeln bör man göra efter varje pass.

Det var lite om tips och råd.

Välkomna med frågor om det är något annats om ni undrar över.
Vi har alltid dessa trainer och tillbehör vi säljer på lager. Välkomna in till websshoppen, elelr till butiken