Yokozuna Reaction cable : Otroligt bra kabelset för broms och växel.

Kablarna som vi sålt under många år fick nu i veckan uppmärksamhet av BikeRadar.

Yokozuna Reaction cables

Yokozuna Reaction cables
Många bryr sig inte om att hålla efter kablar och anser att dessa inte behöver bytas. Så kan det vara, men varför köpa kanske lite halvdana kablar till sin Sram Red, Campa SuperRecord eller Shimano Dura Ace, eller för den skull vilket växelsystem som helst. Ingenting blir ju bättre än den svagaste länken i kedjan.

Oxidbildning i vajerhöljen och på vajrar är något som alla växlar och bromsa får förr eller senare.

Dessa vajerhöljen med de tillhörande vajrarna är otroligt välgjorda och töjer sig minimalt, de är sedan smorda i hela sin längd och höljena splittras inte så lätt som många andra växelhöljen.

Växelhöljena är prio 1, broms kommer därefter. Vem har inte drabbats av att växeln kinkar och inte vill växla ner, eller det går allmänt dåligt åt båda håll, dvs. växla upp eller ner.

Med dessa vajerhöljen så minimerar man i vart fall risken att det skall fela i friktionen med vajer mot hölje, det blir dessutom mindre jobb med att efterjustera växlarna då det töjs mindre.

Till våren, lämna in din cykel till oss så ser vi över den och önskar du dessa superhöljen så monterar vi gärna dessa. Finns i vit och metallfärgat!

I butiken finns dom här:
Varjrar och höljen

NOTE: Detta är ett komplett set med BÅDE växel och broms höljen+vajer

Ortlieb ryggsäckar hos Velocipeter

Vi har sedan en tid sålt Ortliebs produkter. Otroligt välgjorda och fina produkter som verkligen håller för hårda påfrestningar, är helt vattentäta och är mycket bra utformade.

Väskorna har vi skrivit om tidigare och de är verkligen pålitliga och robusta. Väskorna är konstruerade med bärsystem som enkelt blir en ryggsäck vid transport.

Vi har nu några modeller av deras ryggsäckar hemma. Har själv provat deras Packman Pro2 under ett drygt halvår, fungerar väldigt bra och är mycket robust, precis som allt annat från Ortlieb. Känns som en liten utsliten klysha att skriva det igen, men faktum är att deras produkter håller väldigt hög klass. De är ju själva medvetna om det då det ät 5 års garanti på allt från Ortlieb.

Bärselarna på ryggsäckarna är väldigt skönt utformade och behagliga att bära. Alla sömmar är limmade och helt vattentäta. Dom har tänkt till på smådetaljerna, varje ryggsäck är som exempel förberedd att användas med vattenbehållare , “a la camelback”. Fästen för hjälm har de flesta av de större modellerna av ryggsäck, det är då i form av en sele som spänns utanpå ryggsäcken. Selen följer med ryggsäcken.

Några exempel av deras ryggsäckar som vi har hemma kan ses nedan.

Ortlieb Airflex X11 grey

Ortlieb AirFlex 11: Smidig liten ryggsäck för dagsturer. Helt vattentät, med 2 mindre fickor utanpå (ej vattntäta), inuti säcken är det 2 mindre fack för smågrejor. uttag för vattenbehållare.

Ortlieb Packman Pro2

Ortlieb Packman Pro2: Helt vattentät säck med 2 mindre fickor utanpå (ej vattentäta). Inuti säcken är det 2 mindre fack för smågrejor. Uttag för vätskebehållare finns på de de flesta ryggsäckarna.

Ortlieb Mountain X31_blue

Ortlieb Mountain X31: En rymlig och bra säck för dagspendlaren, rymmer ledigt kläder och lite andra saker. Helt vattentät med 2 mindre fickor utanpå (ej vattentäta). Hållare för hjälm medföljer som spännes utanpå säcken. Säcken är delbar på mitten med en vattentätad dragkedja.

Ortlieb Track grey

En rymlig och bra säck för dagspendlaren, rymmer ledigt kläder och lite andra saker. Helt vattentät med 2 mindre fickor utanpå i neopren (ej vattentäta). En större ficka utanpå som är vattentätad, Hål förberett för slang till vattensystem.

Cykling är fantastiskt!

Har som jag nämnt i tidigare inlägg både slarvat och inte kunnat träna som det var tänkt vid planeringen av årets säsong. Det är nu dock historia och en ny satsning mot något diffust mål är satt. Målet är så diffust att det idag endast är att bli starkare och bättre, nog bra det!

Körde i söndags med FK Trampen på söndagsturen. En fantastisk höstdag i skåne med solsken, nästan ingen vind och 5-7 grader varmt, kan nog inte bli så mycket bättre.
Ni som tvekar över utecykling, gör inte det, inte i sådant här väder. Regn och rusk kommer vi att få tillräckligt av framöver, då kan ni istället haka på vår inneträning som kommer att köra igång under decemeber.

Visar en bild på min fina höst/vinter/vår cykel. Vill ni köpa en sådan här så hör av er. Den går jäkligt fort! 😉
imageColnago World Cup 2.0

Det var en sådan där tur som både kropp och själ mår bra av. Mer sådan här turer!

Nu är jag ju inte religiös på något sätt och vis, snarare tvärt om! Jag är min egen GUD! Skulle jag gissa hur det är och kännas så hoppas jag det är så här man känner sig om man tror på högre makter!
Nu är det dock onödigt, det är alltså så här enkelt!

Fysisk aktivitet hos unga!

Har precis kommit hem från en föreläsning av Michail Tonkonogi, arrangerat av skåneidrott i Malmö. Får nu passa på att göra lite reklam för skåneidrotten som verkligen gör ett fint jobb. De har tillsammans med föreläsaren tagit fram material och en utbildning för tränare, helt unikt i Sverige.

Föreläsningen var väldigt inspirerande och bra, han sticker gärna ut hakan och rör om i grytan.

Vad föreläsningen primärt gav var att styrketräning i rätt utformning är av godo i princip för alla, oavsett ålder. Föreläsningen handlade visserligen om “Fysisk aktivitet för unga”
Anledningen till att träna som gammal är kanske inte densamma som för unga, effekten är dock positiv oavsett ålder.
Åldersanpassad fysisk aktivitet

Sverige har av någon obegriplig anledning sedan lång tid tillbaka inte rekommenderat barn och ungdom att träna styrketräning. Det är dock skillnad på styrketräning och styrketräning! Det Tonkonogi sa i denna föreläsning är precis det motsatta, styrketräning rätt utformad är det primära att träna för barn och ungdom. Styrketräning är nu inte bara som många tror och utgår från, ett lyftande av vikter!

Varför styrketräning, undrar säkert många!

Barn kan nämligen inte träna upp sin kondition nämnvärt, kroppens konstitution är sådan att blodkärl och det vaskulära systemt är kraftigt överdimensionerat, hjärtat kan inte belastas med tillräckligt hårt motstånd, oavsett ansträngning. Till viss del så ansträngs naturligtvis hjärtat, men platån nås ganska omgående och effekterna av konditionsträning är då marginella. Pulsen går upp, men hjärtmuskeln ansträngs inte på ett sätt som ger någon nämnvärd effekt på konditionen.

Däremot kan man få goda effekter om träningen utformas på ett bra sätt, lite annorlunda och med annat fokus, effekterna blir då att antalet synapser ökar, koordinationen av rörelser förbättras och explosiviten blir förbättrad.

Så det optimala är många olika övningar, gärna konditionsträning, men en helt annan utformning än vad vuxna har. Korta sträckor, variation, högintensivt!

Styrketräningen skall kanske inte bygga på tunga vikter och övningar som belastar kroppen på sätt som löper risk att ge skador, med detta avser jag helt enkelt tunga övningar som kan utföras fel och då får en motsatt effekt. Kroppen som vikt är som jag alltid förespråkar, möjligen med komplettering av enkla och lättillgängliga extra belastningar på något vis optimal. Det går att med kroppen som vikt att utforma övningar som är väldigt jobbiga och tunga om det är syftet!

Det finns nu en utgiven bok om detta som det går att hålla som studiecirkel. Jag kommer definitivt att läsa igenom denna bok. En länk till boken finns nedan.

Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom

En koppling till min tidigare text om styrketräning är inte långsökt, även om det var visserligen var med fokus på äldre, substansen är i mångt och mycket densamma. Jag skrev detta inlägg Styrketräning är positivt!

Nu är detta endast ena sidan på detta mynt, gruppen med personer som är av precis motsatt uppfattning har inte lagt sig och givit upp på något sätt, de förespråkar fortfarande att barn och ungdom inte skall träna styrketräning. Jag har dock svårt att tro det själv, jag har inte sett några studier som visar på att risken för skador eller en hämmad utveckling skulle vara fallet för de som tränar styrka, explosivitet, mm. Föreläsaren visade en otrolig massa studier som visade på de positiva effekterna av dessa fysiska aktiviteter. Nu är det ju så att tror man på detta så visar man naurligtvis inte studier som visar på det motsatta, men faktum är att jag inte läst någon studie på negativa effekter själv!

Så tills riskerna med träning inte kan visas vetenskapligt så kommer jag att förespråka och vidhålla att det är bra med styrketräning i en sund utformning.

Jag återkommer i nästa vecka med lite mer om detta, skall på en konferens i helgen om just detta som hålls i Malmö 15-16/11