Missa inte en möjlighet till perfekta julklappar

OBS notera att alla priser i webbutiken inte är korrigerade, de som är normalpris på kan man minst dra av 30% i de flesta fallen. De som redan är nedsatta är i många fall ytterligare nedsatta. Maila för ytterligare information.

Vi säljer ut det mesta i butiken, så passa på att fynda julklappar. Tipsa gärna andra om erbjudandet medan det finns kvar.

Exempel på vad som finns, vi har skoöverdrag till halva priset, värmande tjocka, regntäta och endast vindskyddande. Ett 10-tal olika modeller.

G.ARTIX MTB BLACK SHOES

Gaerne Atrix, MTB, vintersko som är riktigt varm och skön, helt vattentät. Säljes för 1100:-, endast så länge lagret räcker.

Exif_JPEG_PICTURE

Bont skor inför vårens cykling. Bonts alla modeller är formbara med värme, formar sig efter foten. Vi säljer nu ut alla Vapor med 100kr ytterligare rabatt på nuvarande rabatterade pris.

Ortliebs ryggsäckar och väskor håller otroligt hög kvalitet. Vi har ett flertal modeller av ryggsäckar hemma, utöver dessa har vi några riktigt fina cykelväskor och stora duffle bags. Alla Ortliebs produkter har 5 års garanti.

Ortlieb Mountain X31_blue

Exempel på ryggsäck från Ortlieb. En rymlig och bra säck för dagspendlaren, rymmer ledigt kläder och lite andra saker. Helt vattentät med 2 mindre fickor utanpå (ej vattentäta). Hållare för hjälm medföljer som spännes utanpå säcken. Säcken är delbar på mitten med en vatten tätad dragkedja.

POWERTAP_SL_plus_computer

Powertap nav. Endast ett nav kvar nu, se tidigare annons för pris. Först till kvarn, dessa är ett mycket effektivt sätt att få koll på sin träning om man tar sin träning på riktigt allvar.

Selev XP (italia) helmet

Ett mängs hjälmar, bl.a. Selev, MET, Mavic, alla till mycket bra priser, vissa med 50% rabatt. Bilden visar Selev XP.

 

 

Några få exemplar av denna Mavic Hydro H2O finns kvar till mycket bra pris.

Några få exemplar av denna Mavic Hydro H2O finns kvar till mycket bra pris.

Vi har även flera olika modeller av Mavic jackor.

Utöver det har vi en stor kartong med bibshorts och vinterbyxor, handskar, mössor, vinterdäck mm.

Mavic håller mycket hög kvalitet på sina produkter.

 

 

Styrketräning är bra för i stort sett alla

Ingen som läser detta eller i vart fall de som läst min blog tidigare kan väl tveka på att jag gillar styrketräning. Jag inte bara gillar det, jag anser det som väldigt viktigt, vare sig man tränar olika idrotter seriöst, eller kanske bara tränar för att få ett ökat välbefinnande. Eller kanske som åldrande (vilket alla är)  få det sluttande planet att inte slutta, så brant!

Det finns mängder av studier som bekräftar och visar att styrketräningen är bra även för konditionssporter, inte bara för kraftsporter. Hittade denna studie som återigen visar att styrketräning är bra för cyklister, m.fl uthållighetsidrottare. Bättre röreleseekonomi, minskad risk för skador, bättre explosivitet, mm.

Här finner ni studien, det är inte några statistiskt visade resultat, men väl beskrivet i ord.

Det är en doktorand i norge som kikat på ganska måttlig styrketräning över en period, deltagarna i studien har tränat ganska tung styrketräning 2 ggr/vecka. Trots den ganska blygsamma insatsen så ger det alltså resultat.

Jag har ju för egen del inte kunnat träna kondition under flera månader i och med mina problem med först ryggen och sedan ett knä. Båda problemen är på väg att bli bättre och det går nu att smyga in lite konditionsträning, Skierg, Cross trainer, trapp maskin, mm. träning som inte belastar knät för mycket. Däremot hat jag kunnat träna styrketräning, vilket varit bra.

Jag och Tonny har dock kört styrketräning regelbundet, inte vansinnigt tungt, men med en viss progression, vilket kanske nu kan visa sig.

Att styrketräning är viktigt är även visat på åldrande, jag läste i en studie som jag nu dessvärre inte kunde återfinna, där det beskrevs att styrketräning blir viktigare med stigande ålder. Vi tappar styrka helt naturligt med stigande ålder, explosivitet minskar, vi förlorar helt naturligt muskelmassa, vilket med enkla medel kan motverkas med styrketräning. Styrketräningen skall dessutom helst utföras med tunga vikter, tung styrketräning triggar och har helt andra effekter än alla dessa koncept som varje gymkedja vill få utövarna att genomföra. Likaså är det bättre än det som många verkar ha fått om bakfoten, många repetitioner med lätt vikt. Helt klart är att det är bättre att följa dessa lite felaktiga  koncept än inte träna alls, men med en kunnig instruktör och en bättre anpassning av träningen så skulle det ge mer. De snabba muskelfibrerna försvinner i större utsträckning om de inte aktiveras, vilket de gör med styrketräning och i synnerhet  med lite tyngre vikter men färre repetitioner.

Nu är hösten här, kanske lite tråkigt väder att träna utomhus i, leta er då till ett gym och försök köra ett par pass i veckan. Det kommer att ge resultat!

En viktig sak att tänka på är att utföra övningar korrekt, i synnerhet om man använder fria vikter. Vilket är att föredra.

En annan sak att tänka på är att finna övingar som passar en bra, gärna enkla övningar som aktiverar fler muskelgrupper, och om det går undvik alla maskiner, maskinerna isolerar övningen till en enstaka muskel och är onödigt invecklad, köbildning vid maskinen, framför allt så involveras mycket sällan stabilserande muskler runt leder, vilket även det med ökande ålder är allt viktigare. Knän, axlar, fotleder, armbågar, m.fl. är i behov av stabilitet för att dels minska skaderisk, men även för att genomföra enklas saker som att trampa på en cykel, springa, mm. på ett så bra, effektivt och ett sätt som inte sliter på leder och kropp som felaktiga rörelser gör.

Jag vet inte detta säkert, men jag promenerade mycket i mina löpskor i somras och dessa hade pronationsdämpning, jag har fått för mig att detta kan inverka på mina knän, kan detta rent av vara en av orsakerna till mitt knäproblem? Går numera i helt neutrala skor.

Personligen anser jag övningar som involverar så få redskap som möjligt som det optimala. Det nya utomhusgymmet i skrylle där många Lundabor håller till är riktigt bra, kräver inte något medlemskort heller för den delen.

Här kommer en sida med lite tips på muskler som är extra nyttiga för en cyklist, jag tycker dock att man skall träna övriga kroppen också. Långsiktigt är det garanterat bättre.

Artikeln avslutas med att nämna Streching, något som jag personligen nu på äldre dagar tvingats inse det nödvändiga med. Jag har i princips aldrig sysslat med det, tråkigt och kanske inte helt nödvändigt, eller?!

Pratade idag på lunchen med en kompis som inte direkt är någon idrottare, men jämngammal med mig. Han hade fått erfara precis mina ryggproblem och andra liknande krämpor, det är sannolikt väldigt många som lider av för korta höftböjare, lite stel sätesmuskulatur mm. Det ger dessvärre betydligt värre besvär än just stelhet i den enskilda muskeln, så fort ryggen är inblandad, vilket ju i princip är allt som oftast så är symptomen lite för påtagliga för att bara ruska på axlarna åt det hela.

Följ gärna mina andra blog, mer om foto och annat, mindre om cykel och idrott.