6-dagars i Köpenhamn, en folkfest

6-dagars i Köpenhamn, en fest fylld med fart, show och spänning. 29/1 till 3/2, 2015 är velodromen i Ballerup fylld med publik som kommit för att se elitcyklister och världsnamn som tävlar under 6 dagar i en mängd olika moment inom bancykel. Hit kommer entusiaster såväl som familjer för att se cykel i världsklass.

6-dagars har nu 50 år på nacken, från början kördes tävlingarna i arenan Forum inne i centrala Köpenhamn, numera förflyttad till Super Arena i Ballerup i utkanten av Köpenhamn.

Under den knappa veckan som tävlingarna pågår är det en mängd olika discipliner som skall avgöras, det är Keirin, madison, elimineringslopp i olika former, spurter, distanslopp på tid, mm.

Varje dag är det flera olika moment som avgörs och det i ett högt tempo. Pauserna mellan de olika tävlingsmomenten kan vara endast några minuter. Insprängt i programmet på lämpliga tidpunkter avbryts tävlandet för lite livemusik, eller andra former av uppträdande. Danmark har fina traditioner inom detta, med flera världsmästare och ett flertal världsnamn, som Ole Ritter, Mikael Mörkov, Alex Rasmussen, m.fl..

6-days opening

Det är upplagt för god underhållning. De tävlande får en värdig presentation, alla deltagande par, ja man tävlar parvis, cirkulerar i en nedsläckt velodrom med spotbelysning på det presenterade paret. Bilden ovan visar lite på hur det ser ut. Allt till dundrande musik i högtalarna, faktum är att det inte är tyst under hela tävlingen, musiken avlöses av speakerrösten.

I centrum hänger en stor display som är synlig för alla i hela arenan, den behövs. Det är under vissa av loppen otroligt svårt att hålla kolla på alla deltagande par, då varven i en fullstor velodrom är 250m så varvas cyklister om vartannat. Vid de flesta av tävlingsmomenten så räkas dels antal varv som körs, där är det bonus att försöka varva övriga cyklister, dels så samlas poäng vid spurter som läggs in med jämna mellanrum. Detta ger att varje lag dels får en summa på varv, relativt övriga lag. Så resultatlistan visar varje lags antal var, där det lag som kört flest varv står på 0, medan övriga får ett miunusvärde, de har alltså kört färre varv. Det andra värdet är antal poäng som samlats vid spurter eller vinster i de olika loppen.
Det är här som de centralt belägna tavlorna är stor hjälp, det är med dryga 30 åkare svårt att hålla koll på antal varv och poäng för respektive åkare.

Paced race

Ett lopp som är lite extra roligt att se är en variant av Keirin, här har varje åkare en egen “pace moped”, som på bilden ovan. Det går ordentligt fort där cyklist och paceåkaren måste vara synkade. De kör här 40 varv och först i mål vinner. Att ladda på för fullt är inte en god strategi, det krävs här taktik föra att vid rätt tillfälle lägga in tempoökning och om möjligt kunna gå ifrån övriga fältet. Föraren av mopeden ser lite ut som en Michelingubbe, som bilden ovan antyder, iklädd vit tröja och cykelbyxor.

Dessa mopeder som används är mycket speciella som det går att se på bilden, tanken sitter på styret och den går riktigt fort, de var uppe i över 60 km/h, kanske rent av 70 km/h. Det går att ana klingan med pedaler på som sitter på mopeden på bilden ovan, den används för att öka farten på mopeden, den som kör mopeden trampar med hela tiden och kan justera farten på lite olika sätt. Ett sätt är just att trampa på.

Ett annat tävlingsmoment som körs är 1 varv på tid. Där kör en av cyklisterna från varje par ett varv på tid, de får 5 varv på sig att få upp sin fart och med flygande start tas sedan tiden. Det är här farter över 70km/h som de snabbaste åkarna håller. Imponerande fort.

Detta är en upplevelse och kul även för de som inte är helt inbitna i denna sport. Det händer något hela tiden och under tiden finns det mat, dryck mm. att förtära och gå runt i arenan.

Vy över arenan

Något som inte framgår så tydligt och krävs att man är på plats för att framträda är hur doserade kurvorna är, de lutar 45 grader, vilket är rejält brant. Håller cyklisten inte farten väl uppe i kurvan så glider och slirar däcken cykel kanar ner, vilket är en katastrof och innebär en vurpa. Nu är det inte något dessa cyklister har problem med, de har en otrolig kontroll på sin cykel och krascher är väldigt ovanligt, detta trots att det under många av loppen är cyklister utspridda över hela banan och det är då uppemot 40 cyklister.

Detta kan rekommenderas för alla om inte varit på en bancykeltävling, det är underhållning på hög nivå. Tyvärr saknar Sverige helt velodromer frånsett den som finns i Falun, den uppfyller dock inte kraven på längd och storlek. Det är dessutom för lite med endast en enda velodrom i Sverige, i vart fall för att ge cyklister möjlighet att träna och tävla på en högre nivå. För boende i skåne är det smidigt att bara ta tåget och bussen ut till Ballerup, för övriga boende i Sverige får vi bara hoppas att det byggs lite velodromer även i Sverige.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *