Porte straffas med 2 minuter

Porte får nytt framhjul

Mycket negativt skrivande just nu, men detta är för mig helt obegripligt. Richie Porte kör punktering i slutfasen på etapp 10, en slätetapp som gått otroligt fort. Snittfart över de dryga 20 milen var närmare 46 km/h. Att tappa en grupp som redan ligger i så hög snittfart är förödande, att jaga ifatt är svårt, i slutet på loppet är det i princip omöjligt. Huvudklungan öste på i över 50 km/h under de sista milen.

Vad som då sker är att Simon Clarke erbjuder sitt framhjul och Michael Matthews hjälper den lilla gruppen sky åkare att jaga klungan. Det Clarke gör straffas med 2 minunters tillägg, det Matthews gör anses som gentlemannamässigt, var är distinktionen! Clarke och Matthews kör båda för Orica Green Edge, alltså inte för Team Sky som Richie Porte. Ett fantastiskt snyggt agerande kan jag tycka, hjälpa de som man kanske uppskattar som åkare och/eller människa. Helt naturligt hade inte alla fått samma hjälp av Orica åkarna, som Porte själv skrivier”

“If that’s not Aussie mate ship them what is? Punctured and clarkey gave me his front wheel…”

Vad händer jo Richie Porte får 2 minuters tillägg för att han tagit hjälp från ett annat lag än sitt eget. Jag undrar nu vad en sådan här regel är till för och vem det verkligen gagnar? Jag kan förstå att detta kanske inte hade skett till Astana, som ju inte har ett helt fläckfritt och väl ansett rykte av många åkare, men vad är det stora problemet? Någon fullständig rättvisa finns inte, och detta hade säkert inte skett till alla lag, vissa lag har “tätare kopplingar”. Som Porte själv skrev, att det var mellan “Aussies” men att bestraffa en åkare på detta vis är ju lite galet. Då regelverket inte är glasklart och redan idag lite tolkbart så är detta att dra det till sin spets och väl hårt. Lite som att sparka på en som redan ligger. Inte nog med dessa 2 minuters tillägg, han tappade dessutom  47 sekunder på täten då de kom i mål en bra bit efter huvudklungan. Från att vara en toppkandidat till segern i Girot, har nu Porte helt hux flux hamnat på 12:e plats, 3:09 efter ledaren Contador. Hur ser man då på att åkare får en tidning som är ganska vanligt att det stoppar in under tröjan vid långa nedförskörningar, detta för att inte bli så nedkylda på magen. Är det hjälp från annan än sitt lag?

Att det finns överenskommelser mellan lagen är nog rätt givet och det kan man inte stävja på detta sättet, i fall som detta är det ju helt glasklart vad som sker, hur många muntliga och osynliga avtal finns inte mellan lagen, vem kan svara på det?

Ibland är regler rätt märkliga.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *