Tips inför vätternrundan, packning och kläder!

Det är många som frågar vad man skall ha med sig då man cyklar vätternrundan. Jag skall ge lite tips och råd vad jag kommit fram till de gånger jag cyklat runt vättern.

Skrev ett tidigare inlägg som kan vara bra att läsa.

Generellt så kan jag säga att man skall ha med så lite som möjligt. Så är det!!
Det är inte kul att släpa runt på en massa dödvikt, i synnerhet inte om man skall cykla 30 mil. Packningen blir ju i så fall i en stor sadelväska eller som många har på ryggen.

Jag har personligen alltid startat på morgonen och/eller förmiddagen, så någon nattcykling har jag inte provat. Det jag vet från de som cyklat på natten är att det kan vara både kallt och blött, men framför allt så är det ju ingen sol!

* Lyse är obligatoriskt, det står i regelverket för VR vilka tider som gäller. Skall man köra en stor del av tiden under natten så kan en lite starkare lampa vara på plats.

* För kyla så är överdrag bra, armvärmare och benvärmare, skoöverdrag är inte heller fel. Naturligtvis handskar. Skoöverdragen kan ju sitta på hela tiden, det är inte några problem, ser prognosen bra ut med solsken så är dessa kanske överflödiga.

Ett vanligt fel många gör är att klä på sig för mycket, optimalt är att de första minuterna kanske rent av tycka det är lite kallt, för att sedan snart bli varm och det känns helt OK. Då har man prickat rätt med kläderna.

* Vindväst är nog ett av de bättre plagen man har, den går att använda även vid andra aktiviteter.

Multiverktyg

Vad bör vara med?

  • Energi – vad man har med sig är lite personligt val, men det skall vara saker man vet fungerar. Vi säljer Enervits vätternpaket som är ett paket med dryck/bars/gel mm som fungerar. Vi har även andra energiproduker som är bra.
  • Extra slang + minipump och däckverktyg. Är lite självskrivet, även på träning!
  • Laglappar – jag har alltid ett paket med självhäftande laglappar ligger tillsammans med slangen i sadelväskan. Dessa kan laga slangen, MEN även ett större hål på däcket, vid stora hål i däcket så kan dels slangen krypa ut, men även vassa föremål komma in och punktera slangen igen. Laga då däcket på insidan med en laglapp! Vi har små paket med laglappar till försäljning. Dessa laglappar är mycket enkla att använda
  • Lite pengar, för att kanske ringa, köpa nödenergi.. ja användningen av pengar är oändlig. Det räcker med ett par tjugor, jag har en tjuga liggande i en plastpåse i sadelväskan, den ligger där permanent.
  • (Multiverktyg) – kanske inte helt nödvändigt, men just här så kan det ibland vara på sin plats. Det skall vara ett litet verktyg, någon insex, stjärnmejsel, spårmejsel, kanske någon hylsa (strl.10). Möjligen torx om man har campa. Satte detta inom parentes, skall man banta bort något så är det detta.
  • Reservslang, egentligen helt självskrivet, tar dock upp det här. En extra slang, att tänka på för de som har en lite högre fälg, kanske 30-40mm hög är att slangnippeln/ventilen ofta är 40mm som standard, för att få upp den tillräckligt långt igenom fälgen så kan det krävas en förlängare, vilket man kanske har på originalslangen, men inte på reservslangen. Då kan det krävas en liten nyckel som kan lossa ventilens förlängare.

Mavic Helium jacket

Kläder

Det som visas i länkarna är bara en del av det sortiment som vi har till försäljning. Välkomna in för att prova och konsultera oss.

    • Benvärmare + armvärmare, lite beroende på starttid, väder och vind. Det är en god ide att köra med dessa under en längre jacka, de kan då plockas av om det är varmare en bit in i loppet. Det går dessutom att kombinera med en jacka på flera sätt.
    • Jacka, jag använder endast tunnare jackor som ger vindskydd och regnskydd. Regnjackor funkar inte vid hård ansträngning, de är för täta. Vid lugn cykling så är det OK, annars blir man blöt inifrån, skyddet mot regn ger att svetten samlas innanför jackan, det spelar inte någon roll att det är en “sk. andas jacka”, det funkar inte! Så en tunn jacka, Mavic Helium Jacka, vi har flera modeller i olika prisklasser.

Skoöverdrag

    • Skoöverdrag, trots att det är veckan innan midsommar kan det vara riktigt kallt. Skoöverdrag är trots kyla kanske inte nödvändigt frånsett om det är risk för regn och en blöt vätternrunda. Tunna men täta skoöverdrag är då att föredra, alternativt vindskyddande överdag som visserligen blir blöta, men värmer lite om det är kallt. Det finns en smidig liten sak för de som vet med sig att dert fryser om fötterna. Överdag för främre delen av skon, “tåöverdrag“, vi har dessa hemma och de funkar ju även bra på vintern som ett extra lite värmande skydd.
    • Handskar, detta är framför allt en säkerhetsdetalj. Skulle oturen eller olyckan vara framme och man skulle ramla i asfalten så är nog alla glada ifall de har handskar, asfaltmärken som blöder är inte kul. Det finns olika typer av handskar, så som långfingrade, med korta avklippta fingrar. Det finns dessutom i olika varianter med gel eller ej.
      Jag personligen föredrar handskar som inte har gel och är tunna och sitter åt runt handen, med korta fingrar. Här har vi fler olika modeller i olika färger.
    • Glasögon, glömde dessa och har även skrivit om dessa tidigare. För mig är dessa lika viktiga som allt annat, jag har pollenallergi och ögonen gillar dessvärre inte för mycket luft med pollen i. Så dessa skyddar mot bl.a. pollen, men även skalbaggar, flygfän och smuts. Så dessa är faktiskt en god investering. Vi har flera olika och i olika prisklasser att välja på. En del med utbytbara glas.

 

Det var lite kort några tips på bra grejor att tänka på och ha med sig. Fråga även de som cyklat tidigare vad de har med sig och vad deras erfarenheter är.

3 thoughts on “Tips inför vätternrundan, packning och kläder!

  1. Pingback: Vätternrundan kommer allt närmare - Välkommen till VelocipeterVälkommen till Velocipeter

  2. Vi har just nu utförsäljning så billigare än så här blir det inte. Vänta inte till tältet i Motala, det är billigare hos oss. Mycket av grejorna säljs ut 30-50 %

  3. Pingback: Vätternrundan 2015 - Välkommen till VelocipeterVälkommen till Velocipeter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *